7e jaargang nummer 6

Deze uitgave bestellen of informatie over een abonnement op het vakblad Afval!

Afval03-05.jpg (22045 bytes)

Inhoud vakblad Afval!
augustus 2003

Korte samenvatting van de artikelen en een overzicht van de rubrieken.


Bestaat er nog diftar na Steenwijkerland?
"De bewijslast voor het aanbieden van de afvalcontainers door de belastingplichtigen rust op de heffingsambtenaar en niet op een geautomatiseerd systeem." Zo luidt de uitspraak van het Gerechtshof in Arnhem in een zaak waarin een burger de diftarheffing van de gemeente Steenwijkerland aanvocht. De oorspronkelijke angst dat de uitspraak een bom legt onder de inmiddels veelvuldig toegepaste aanslagen op basis van diftar in Nederland lijkt niet nodig.

Almere stopt poepluiers bij GFT-afval
Luiers mogen niet bij het GFT-afval, behalve sinds afgelopen juli in de gemeente Almere. Poepluiers worden daar voor twee jaar samen met het GFT-afval verwerkt tot compost en groene stroom. Het ei van Columbus? De gemeente en verwerker Orgaworld denken van wel, en zien uit naar een landelijke opschaling. Het Afval Overleg Orgaan (AOO) zet vraagtekens, vooral bij de kwaliteit van de compost en de milieuwinst.

Sloopschip afvalstof?
Ditmaal in onze rubriek een wat ongewoon voorval dat leidde tot de uitspraak van de Raad van State van 19 juni 2002 (bodemzaak nr 200105168); daarin besliste de Afdeling dat een schip een afvalstof kon zijn. Waar ging het om?

Meer eenheid in Nederland, vaker nee zeggen in Europa
Hans Dijkstal streeft naar harmonie. De ex-fractievoorzitter van de VVD is interim-voorzitter van de Vereniging Afvalbedrijven, het fusieproduct van VNAO en VVAV. De consensus is cruciaal bij de leden voor het samengaan van de twee brancheverenigingen. De innemende houding van Dijkstal lijkt garant te staan voor het wegmasseren van conflicten. Maar nee kunnen zeggen vindt hij even belangrijk. Zeker als het om de Europese positie van Nederland gaat.

Spoor heeft een wereld te winnen
Essent is de grootste transporteur van huishoudelijk afval over de rails in Nederland. Onlangs vernieuwde zij het contract met Railion voor vijf jaar voor het dagelijkse vervoer van huisvuil naar Wijster en Moerdijk, waaronder een nieuw traject Kerkrade-Wijster. Bij de rest van afvaltransporterend Nederland lijkt het spoor nauwelijks in de overweging meegenomen te worden. Dat gaat veranderen als het aan Railion ligt.

Mag het een litertje meer zijn?
Weet u het nog? In 2000 werden de storttarieven aanzienlijk verhoogd, om het verbranden concurrerend te maken met het storten. Om toch voor een laag tarief in aanmerking te komen moe(s)t de volumieke massa meer bedragen dan 1100 kg/m3. Het bedrijfsleven heeft met deze grens weinig moeite, echter met de bepaling van de volumieke massa des te meer.

Tien jaar gescheiden GFT-inzameling: tijd voor maatwerk
Tien jaar zijn verstreken sinds de invoering van de inzamelplicht voor GFT-afval. Wat bereikt is, moeten we niet overboord gooien, maar we hoeven ook niet koste wat kost vast te houden aan gescheiden inzameling bij alle huishoudens. Inzameling op maat is het verstandigst.

AVR investeert in nascheiden
Met twee nieuwe scheidingsinstallaties voor grof huishoudelijk en bedrijfsafval zet AVR in op het opwerken van afval tot bruikbaar materiaal als hout, papier, ijzer, kunststof en zand. Vooralsnog een investering voor de toekomst, omdat op de korte termijn de aanvoer onzeker is.

Duurzaam Down Under
Met haar 4 miljoen inwoners (van de 19 miljoen in AustraliŽ) is Sydney een grote afvalproducent. Inmiddels worden voor alle afvalstromen verwerkingssystemen ingevoerd. Kees Kwant bezocht, als lid van de Executive Committee van de IEA bioenergy agreement, diverse afvalinstallaties en komt tot de conclusie dat ze geenszins afdoende zijn. Wel wordt er duurzame energie mee opgewekt. Een reis langs het Australische afval.

Vaste rubrieken

Berichten

Donders!

Agenda & aanbestedingen

Vraag & aanbod


© Uitgeverij Noordhoek BV