Bericht:

Rubriek:

13 maart 2001

transport & logistiek

Dode hoek

Het zicht van vrachtwagenchauffeurs op wat er naast de wagen, in de zogeheten dode hoek, gebeurt, is vaak slecht. De uitvinding van de dode en blinde hoekspiegel moet daar een eind aan maken.

Al jaren is de veiligheid in en rond voertuigen zoals vuilniswagens een veelbesproken onderwerp. De arbo-wetgeving wordt strenger en het is in het belang van chauffeurs en andere weggebruikers om een optimale verkeersveiligheid te waarborgen. Om die reden is het inmiddels verplicht om te rijden met achteruitcamera of -spiegel. Hierdoor is er zicht op wat zich achter de wagen afspeelt. Een verplichting om de dode hoek af te dekken bestaat nog niet, maar zit er in de Europese regelgeving wel aan te komen. Hierop vooruitlopend is in Nederland het Actieplan Dode Hoek gestart door 19 belangenorganisaties, waaronder Intertruck Benelux en Grootjebbink. Een van de eerste resultaten van dit initiatief is de DOBLI, de Dode en Blinde Hoekspiegel, ontworpen door Sjaak de Coninck.


Uitgeverij Noordhoek BV