Bericht:

Rubriek:

4 juli 2001

communicatie

Reinigingsdienst wil interessante werkgever zijn

 
De reinigingsdienst van de gemeente Haarlem wil zichzelf, door middel van een opvallende personeelswervingscampagne, als interessante werkgever presenteren.


In juli is een langlopende campagne gestart om mensen warm te krijgen voor een functie bij de afdeling reiniging, afvalverwijdering en technische dienst (RATD). De afdeling heeft 200 mensen in dienst en ruim tien vacatures te vervullen. Het valt niet mee om aan gemotiveerde werknemers te komen en de traditionele werkwijze, een bescheiden oproep in de lokale kranten, leverde te weinig op. Waarnemend hoofd van de RATD Jeannette Breen: "We hebben bijvoorbeeld ook contacten met scholen. Maar tot nu toe leverde het weinig op. Blijkbaar hoopt iedereen toch op die schitterende baan met die mooie auto." De nieuwe aanpak is opvallender, speelser en grootschaliger dan tot nog toe. Een flink aantal containers, huisvuilwagens en veegwagens worden bestickerd. Daarnaast komen posters te hangen in openbare gelegenheden en gemeentelijke gebouwen. Het werven van laaggeschoold personeel is een landelijk probleem. In 1999 startte de reinigingsdienst van de gemeente Utrecht om die reden een vergelijkbare, onconventionele wervingscampagne. Grote posters op de vuilniswagens probeerden 'opgeruimde duizendpoten' te interesseren voor een 'kleurrijke baan'. De actie haalde toen de landelijke pers en leverde flink wat sollicitanten op. Dat is in Haarlem nog even afwachten. Breen vermoedt dat voor sommigen het vakdiploma CCVB een extra drempel is. "Wij willen graag dat een belader ook kan chaufferen. Maar het is niet voor iedereen even eenvoudig om dat diploma te halen."
Met de campagne hoopt de gemeente Haarlem tevens het imago van de reinigingsdienst te verbeteren.


Uitgeverij Noordhoek BV